Polub nas!

Zamów grę



Grupa na Facebook

Dołącz do grupy Fani RPG na Facebook:



Co to jest RPG? Jak grać w gry fabularne

Stopniowo będę w tym miejscu publikował materiały wideo na temat grania w gry fabularne. 

 

 

Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci - bohaterów stworzonych w oparciu o zasady przedstawione w podręczniku do gry w danym uniwersum.

 

 

Cała rozgrywka toczy się w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry. Brzmi to aż nazbyt encyklopedycznie? Nie dziwne, w końcu źródłem jest wikipedia. Pora więc bardziej po ludzku, z życiem (i z humorem) wyjaśnić sobie kilka spraw związanych z RPG. 

AFTERBOMB MADNESS to gra RPG pozwalająca przenieść się do świata postapokaliptycznej Ameryki i wcielić w postać ocalałego marudera lub mutanta, albo mieszkańca schronu.


Jak przystało na grę fabularną, w której wszystko zależy od wyobraźni uczestników, nie zaznacie tu sztucznych ograniczeń znanych z cRPG, czyli erpegów komputerowych - nie będzie tu niewidzialnych ścian, limitu opcji dialogowych, skrajnej liniowości, jedynych słusznych rozwiązań itd. 


W przeciwieństwie do cRPG (jak Fallout, czy Dragon Age), w RPG, klasycznej grze fabularnej swoboda jest pełna. Nie ma ograniczonej ilości opcji dialogowych czy z góry zaplanowanych rozwiązań, które są warunkiem ukończenia rozgrywki. Gracze sami prowadzą rozmowy z bohaterami niezależnymi, w których wciela się prowadzący rozgrywkę (tak zwany Mistrz Gry, MG, a w grze AFTERBOMB MADNESS - Weteran). Sami też decydują, co konkretnie robią ich postaci. Po prostu deklarują, jakie działania podejmuje bohater, a następnie w razie potrzeby w oparciu o zasady z podręcznika i właściwości zawczasu stworzonego bohatera weryfikują czy dana czynność się powiodła.

 

 

Gdy na przykład postać chce przeskoczyć z dachu jednego budynku na inny, gracz rzuca kostką zdolności, wynik dodaje do wartości odpowiedniego współczynnika, a następnie porównuje z wynikiem, jaki uzyskał Weteran. Jeśli gracz uzyska wyższy rezultat - przedsięwzięcie się powiedzie i skok zakończy sukcesem. W przeciwnym wypadku postać spadnie i otrzyma pewną ilość obrażeń. Testy oczywiście są bardzo różne, podobnie jak szereg zasad wzbogacających i urealniających sytuacje w grze.

 

 

Mechaniki (reguły rozgrywki w danym świecie gry) bywają mniej lub bardziej skomplikowane. Zasady gry AFTERBOMB MADNESS zaprojektowano w taki sposób, by zabawa była szybka, emocjonująca, bez przestojów. Chodziło o to, by w ten system swobodnie mogły grać również osoby początkujące. Bardziej zaawansowani gracze w RPG też mogą liczyć na wiele smaczków i możliwości wzbogacających podstawowy zestaw reguł, zwłaszcza jeśli poznają wnikliwie wszystkie pomniejsze zasady oraz nabędą wiedzę zawartą w dodatku do gry - Combat Zone.

 

Więcej na temat tego, czym są gry fabularne można znaleźć również w tym tekście.

 

Gry fabularne RPG a współczesny rynek.
Dobra rada: zagraj zanim za cokolwiek zapłacisz! 

 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że część gier fabularnych jest udostępnianych w modelu free-to-play. Można zdobyć podręcznik PDF za darmo lub jako dodatek bądź bonus na przykład do czasopisma, i grać dowoli. Płatny jest natomiast podręcznik w wersji drukowanej oraz dodatki (rozszerzenia opisu świata i zasad). Na przykład AFTERBOMB MADNESS dostępny jest w miękkiej oprawie, ale również w wydaniu kolekcjonerskim (twarda oprawa szyta, papier kredowy, płyta DVD z multimediami, [nakład wyczerpany]), a także, jak już wspominano, system doczekał się niedawno kolejnego dużego rozszerzenia.

 

Na zachodzie udostępnianie podręcznika w formie PDF za darmo do pobrania z oficjalnej strony internetowej staje się stopniowo standardem. W Polsce wciąż jeszcze stanowi to ewenement. W AFTERBOMB MADNESS może pograjcować każdy, kto ma na to ochotę, ponieważ gra została dołączona do CD-Action (numer 7/2013). 

 

Pamiętajcie jednak, że branża gier fabularnych widywała lepsze czasy i każda inwestycja umożliwia twórcom dalsze działania wydawnicze. Wsparcie jest nieodzowne, by powstawały kolejne systemy i pojawiały się nowe gry w wersji polskojęzycznej. 


Słowa kluczowe #Afterbomb
0 komentarzy