Polub nas!

Zamów grę



Grupa na Facebook

Dołącz do grupy Fani RPG na Facebook:



Czym są gry fabularne (RPG)

Autorem artykułu jest zewnętrzny zleceniobiorca Piotr "Jagmin" Rasiński.

 

Jak zaczęła się moja przygoda z RPG?
Zaczęło się od fascynacji sferowymi(2) planszówkami. Potem kupiłem jeden numer magazynu Magia i Miecz(3). Wtedy jeszcze kompletnie nie miałem pojęcia, o czym jest to pismo, ale jego treść i język mnie zauroczyły. Dosłownie przepadłem. Kolejne czasopisma, nowi znajomi, a wkrótce pierwszy podręcznik RPG (Kryształy Czasu) i niezapomniana sesja.

To było dla mnie jak objawienie, nowa jakość. Graliśmy bardzo często, we wszystko, co wpadło nam w ręce, gdzie tylko udało się znaleźć miejsce. Zapewne nie każdy gracz RPG zachłystywał się tym tematem tak łapczywie, ale w moim przypadku fascynacja tematem rozwinęła się bardzo gwałtownie. Od tamtej pory moja kolekcja podręczników znacząco się powiększyła...

 

gra fabularna afterbomb madness rpg system dodatek suplement hard to kill combat zone postapokaliptyczna postapokalipsa role playing game kostki do gry kości do grania k10 k12 k20 komplet zestaw pakiet promocja chomikuj pobierz za darmo bezpłatnie cdaction fallout 4 nucelar union neuroshima 2.0 system mistrz gry weteran prowadzący sesja rpg

 

Ty też znasz RPG
Choć skrót wciąż brzmi dla niektórych dość enigmatycznie, RPG jest popularniejsze niż mogłaby się zdawać. Na pewno niejedna osoba grała w grę komputerową z gatunku cRPG(4), MMORPG(5), przygodowych lub nawet hack'n'slash. Możliwe, że niektórzy z Was mają również odwagę przyznać, że lubią gry planszowe, bitewne lub karciane, więc już macie jakieś podstawy. RPG to jakby wyższy poziom wspomnianych gier.

 

RPG nie wymaga tylu rekwizytów, planszy i pionków, czy drogiego sprzętu. Wystarczy grupa znajomych, kilka kartek papieru, ołówków, wielościennych kostek i podręcznik z opisem świata i zasadami do ulubionej gry fabularnej. Tym, czego każdy gracz RPG potrzebuje najbardziej, to kreatywność oraz nieskrępowana wyobraźnia.

 

Co takiego oferują gry fabularne?
Przede wszystkim poczucie wyjątkowości i tożsamości ze swoją unikatową postacią. Do tej pory gry ogólnie kojarzyły się z bardzo anonimowymi graczami, którzy przyjmują z góry ustaloną rolę. W RPG to uczestnik samodzielne określa kim chce zagrać, tworząc swoiste Alter Ego, czyli swojego reprezentanta w świecie gry.

 

Gracz ma o wiele więcej swobody niż w tradycyjnych grach, a sednem rozgrywki jest poczuć się jak ktoś inny. Na przykład jak bohaterski wojownik w furii przedzierający się przez wrogie zastępy, mag miotający pioruny lub sprytny łotr, skradający się za plecami strażników. Oczywiście to kim gramy, zależy od przyjętej konwencji. Zamiast wojowników i magów możemy wcielać się w szalonych naukowców i samoświadome roboty.

 

Cała sztuka polega na tym, by zacząć myśleć w sposób analogiczny do tego, jak mogłaby to czynić odgrywana przez nas postać. Chodzi o to, by wczuć się w swojego bohatera i doświadczyć wpływu emocji na nasze działania, kiedy postać lęka się o życie lub dumnie kroczy w blasku chwały.

 

Jeżeli jednak wolimy sięgnąć po większą władzę i odpowiedzialność, to czeka na nas rola Mistrza Gry, osoby prowadzącej rozgrywkę, narratora, który opisuje świat i reakcje postaci niezależnych. Arbitra w sporach miedzy grającymi, który zawsze ma ostatnie słowo. Znawcę zasad i szarą eminencję świata gry, która pociąga za wszystkie sznurki. Nie jest to rola łatwa, ale niektórym daje więcej satysfakcji niż gra pojedynczym bohaterem. Najprościej chyba porównać Mistrza Gry do komputera obsługującego naszą grę, zapewniającego wizualizację i tło rozgrywki. Taki „komputer” ma ogromne możliwości, ograniczone jedynie wyobraźnią, ale wiąże się to z koniecznością wykonania pewnej pracy.

 

Autorzy gier starają się odciążyć początkujących Mistrzów Gry, oferując gotowe scenariusze przygód, szczegółowe reguły gry oraz różnego rodzaju pomoce. Jednak z czasem można się bez tego wszystkiego obejść i samemu tworzyć fantastyczne wizje, w których gracze występują w roli wykreowanych postaci. Swoboda kreacji jest zapewne tym, co Mistrzów Gry intryguje najbardziej.

 

Co składa się na grę fabularną?
Myślę, że najbardziej charakterystyczne dla gier fabularnych są trzy rzeczy: odgrywanie bohatera, zasady gry oraz świat. W zależności od stopnia skomplikowania uniwersum oraz reguł, podręczniki RPG mogą przybierać formę niewielkiego zeszytu lub opasłego dzieła. Jednak do wykorzystania tego potencjału potrzeba jeszcze czegoś więcej, mianowicie wyobraźni.

 

Możemy sporządzić szczegółową charakterystykę postaci na specjalnie przygotowanych przez wydawcę kartach. Lecz to my będziemy stali za tymi kartkami papieru, wypowiadali słowa bohaterów i rozstrzygali ważne kwestie opisując zachowanie postaci lub rzucając kośćmi w kluczowych momentach rozgrywki. Będziemy współpracować w gronie znajomych, które nie bez powodu w slangu RPG określa się mianem drużyny. Będziemy razem wpływali na fabułę gry oraz jej bujny świat.

 

Alternatywna wizja gry - "terenowe RPG"
Jeżeli siedzenie przy stole nad kartką papieru i opowiadanie o czynach waszych bohaterów to dla Was za mało, polecam LARP(6) - formę pokrewną czystemu RPG, ale mającą w sobie więcej ze sztuki teatralnej.

 

Uczestnicy LARPów przebierają się za swoje postaci i zamiast jedynie opowiadać, dosłownie odgrywają czyny bohaterów. Istnieją nawet podręczniki specjalnie przygotowane właśnie do tego typu gier(7). Są wprawdzie uproszczone, ale pomagają rozwiązywać sporne kwestie w emocjonujący sposób. Ponadto, niektórym może spodobać się walka przy pomocy LARPowego oręża (specjalnie spreparowanego by nie powodował uszczerbku na zdrowiu). Przypomina to trochę potyczki bractw rycerskich i zgromadzeń historycznych, ale jest o wiele bardziej spontaniczne.

 

Inspiracje gier fabularnych
Zapewne większość z Was, po przeczytaniu ciekawej książki lub obejrzeniu interesującego filmu, zastanawiała się, "co by było gdyby..." Dzięki grom fabularnym można zweryfikować swoje rozważania! W tej chwili większość kultowych książek i filmów fantastycznych ma swoje odpowiedniki wśród gier fabularnych. Nie powinno być zatem problemu ze znalezieniem interesującej nas konwencji (na przykład westernu, horroru, fantasy, science fiction).

 

Światy gier fabularnych często bywają tak obszerne, że w obrębie jednego z nich można rozegrać akcję nawet paru książek i filmów. Są też gry, które wręcz bazują na konkretnych światach literackich i filmowych jak choćby Śródziemie znane z Władcy Pierścieni J.R.R. Tolkiena, czy uniwersum Gwiezdnych Wojen Georga Lucasa. Możemy też sami od podstaw tworzyć światy do rozgrywek RPG. Specjalnie do tego celu wielu wydawców publikuje tylko poszczególne komponenty gier, które mogą przydać się podczas kreacji własnego uniwersum.

 

RPG to gra drużynowa
Możliwe, że niektórzy z Was spotkali się z pojęciem drużyny w kontekście rozmowy o RPG. Najczęściej mowa jest o drużynie bohaterów, która jest synonimem grupy przyjaciół wspólnie przeżywających przygody w wyimaginowanym świecie. Jednak drużyna to nie tylko grupa awanturników na wspólnym szlaku przygody. To także pozytywne więzi sympatii, jakie łączą grających. Nie da się tego tak po prostu rozdzielić. Nawet, jeżeli nasze postacie nie przepadają za sobą lub wręcz są wobec siebie wrogie, wszyscy grający traktują siebie nawzajem z szacunkiem.

 

Standardowa drużyna składa się z kilkorga graczy, kierujących losami swych postaci oraz jednej osoby prowadzącej rozgrywkę (Mistrz Gry / Narrator), trzymającej pieczę nad zasadami i tłem przygód. Wszyscy zasiadają wygodnie na przykład przy stole i wsłuchują się w opowieść snutą przez prowadzącego. Czynią tak do czasu, aż przychodzi pora, by wypowiedzieli się za swe postaci lub opisali ich zachowanie.

 

Gracze wpływają bezpośrednio na przebieg akcji poprzez deklarowanie, jakich czynów próbują dokonać ich bohaterowie. Zasadniczo odczuwamy więź tylko z własnym bohaterem, aczkolwiek dzięki drużynowej pracy włożonej w budowanie nastroju i realizmu przygody, zauważamy, że inni bohaterowie to postaci, z którymi też na swój sposób jesteśmy zżyci, jakby byli ludźmi. To więź podobna do tej, która łączy nas z bohaterem fascynującej książki lub wciągającej gry komputerowej, z tą jednak różnicą, że jest znacznie bardziej indywidualna.

 

Rozgrywanie przygody w gronie przyjaciół jest także pretekstem do wymiany doświadczeń. Pozwala na zweryfikowanie, co człowiek odczuwa w danej sytuacji. Sesja RPG przede wszystkim jest po prostu świetną zabawą w doborowym towarzystwie.

 

RPG a gry komputerowe
Wielu z Was może stwierdzić, że podobną rozrywkę oferuje im komputer. Jednak w grach komputerowych mamy tylko pozorną swobodę. Zawsze trafimy na element, który byśmy widzieli inaczej, obieramy drogę, której twórcy nie przewidzieli lub nie byli w stanie uwzględnić. Poza tym, co zrobić po zakończeniu kampanii, po kilkudziesięciu godzinach spędzonych przed komputerem? Pozostaje tylko oczekiwanie na rozszerzenie, kupno nowej gry lub zagranie powtórnie... W RPG nie ma takich problemów. Zawsze mierzymy się z żywym przeciwnikiem reprezentowanym przez MG oraz z otwartymi realiami, w których liczba dostępnych opcji jest ograniczona jedynie wyobraźnią. Każda sesja jest inna a każde spotkanie - niepowtarzalne. Co więcej, nasza postać nie kończy kariery wraz z końcem pojedynczego scenariusza lub kampanii.

 

Bohaterowie ewoluują podczas gry, zwykle stając się wciąż potężniejszymi jednostkami, przygotowanymi do coraz trudniejszych przygód. Jako gracze możemy odczuć konsekwencję naszych czynów, które mogą wpłynąć nie tylko na naszą postać, ale i na świat, w którym toczy się akcja. Dokładnie tak samo jak w realnym życiu, często konieczne jest wypracowanie kompromisu. Wizja na dalszy przebieg scenariusza może być inna u każdego z uczestników. Działania bohaterów mogą mieć bardzo poważne konsekwencje w świecie gry.

 

Nie zawsze można postąpić w sposób, który wydaje nam się najbardziej spektakularny. Niekiedy konieczne okazuje się uwzględnienie punktu widzenia pozostałych graczy i postaci niezależnych, odgrywanych przez Mistrza Gry. Im bardziej adekwatne jest zachowanie postaci, tym większa satysfakcja z ich odgrywania i prowadzenia po ścieżce trudnych wyborów.

 

Perspektywy RPG
Mimo, że w Polsce nie są już aktualnie wydawane papierowe czasopisma poświęcone tematyce RPG(8), twierdzę, że gry fabularne mają się coraz lepiej. Mamy sporo rodzimych systemów, jeszcze więcej zachodnich gier wydanych w języku polskim(9) oraz setki podręczników w języku angielskim. Istnieje także silne wsparcie ze strony mediów elektronicznych jak serwisy tematyczne(10), sklepy i wydawnictwa internetowe(11), czasopisma elektroniczne(12), czy też wartościowe blogi autorów i graczy(13). Ponadto cały czas planuje się nowe premiery, także polskich autorów.

 

Wszystko wskazuje na to, że RPG będzie się rozwijać, choć przewiduję, że jeszcze większą niż dotychczas rolę odegra Internet. Zapewne większego znaczenia nabiorą publikacje elektroniczne, a może nawet specjalne platformy dedykowane dla sesji przez sieć. Osobiście faworyzuje książki w klasycznej, papierowej wersji, ale ze względów ekonomicznych może się okazać, że podręczniki gier fabularnych będą coraz częściej wydawane tylko w wersji elektronicznej.

 

Jestem też zwolennikiem klasycznych sesji RPG w towarzystwie znajomych, a nie rozgrywek sieciowych. Mam nadzieję, że tradycyjny model zabawy w gry fabularne nie ulegnie zmianie, w końcu bezpośredni kontakt z pozostałymi osobami odgrywającymi swoje postaci to swego rodzaju esencja kultowego RPG...

 

Osobista dygresja
Nie ma nic przyjemniejszego od spędzenia czasu w gronie dobrych przyjaciół. Zwłaszcza, gdy spotkanie przeznaczone jest na rozegranie intrygującego scenariusza RPG! Niemniej warto też podkreślić, że gry fabularne są doskonałym pretekstem do poznania nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach i zamiłowaniu do fantastyki.

 

Sesje RPG bardzo integrują. Ponieważ sednem gry jest działanie całej drużyny, której na ogół przyświeca wspólny cel, RPG nierzadko przyczynia się do nawiązania znacznie trwalszych i autentycznych znajomości, aniżeli ma to miejsce w przypadku poznawania ludzi przez serwisy społecznościowe, komunikatory i inne wytwory Internetu.

 

Odczuwam osobistą satysfakcję z tego powodu, że moje hobby jest na swój sposób przyczynkiem do tak pozytywnych i pożytecznych zjawisk jak różnego rodzaju konwenty, czy powstawanie platform, na których młodzi twórcy mogą rozwijać swój talent poprzez publikowanie scenariuszy, systemów autorskich i artykułów.

 

1) Definicja gry fabularnej w serwisie wikipedia.

2) SFERA - nieistniejąca już firma zajmująca się wydawaniem gier planszowych takich jak Magia i Miecz (ang. Talisman).

3) Czasopismo poświęcone ogólnej tematyce gier fabularnych, wydawane w latach 1993-2002.,

4) Computer Role Playing Games. Np. The Elders Scrolls: Oblivion, Fallout 3, Mass Effect.

5) Masive Multiplayer Online Role Playing Game. Np. World of Warcraft, Age of Conana, Warhammer: Age of Reckoning.

6) Live Action Role Playing

7 Np. alternatywna seria podręczników do Nowego Świata Mroku zatytułowana Mind's Eye Theatre.

8) Magia i Miecz, Portal, Gwiezdny Pirat.

9) Klanarchia, Wolsung, Dzikie Pola, Neuroshima, Monastyr, itp.

10) Poltergeist, Wieża, Valkiria, Nowa Gildia.

11) REBEL, Bard, Replikator, Hobbit, Portal, Kuźnia Gier, itd.

12) Rebel Times, Wieża Snów, Inkluz, Esensja, Gwiezdny Pirat.

13) Gry Fabularne i Planeta to najlepsze zbiorowiska blogów o tematyce RPG. 


Słowa kluczowe #gra fabularna
0 komentarzy